Edwin Kroon RB

  • Register Belastingadviseur

"Voor zeer persoonlijke dienstverlening aan zelfstandige ondernemers, vrije beroepsbeoefenaren, verenigingen, stichtingen en particulieren."

SRA Nieuwsbrief 1e kwartaal 2013 - Deel 2

1. 'De vervuilende automobilist betaalt' 

'De vervuiler betaalt'. Wat geldt als een algemene regel in Nederland, geldt in het bijzonder voor de auto van de zaak. Vuile auto’s, of beter gezegd minder zuinige auto’s, worden in 2013 zwaarder belast. De CO2-normen zijn voor dit jaar opnieuw aangescherpt.

Wilt u dit jaar een nieuwe auto van de zaak aanschaffen waarin u ook privé gaat rijden, dan loont het de moeite om te kijken naar de CO2-uitstoot van de nieuwe auto. Het kan u een hoop geld besparen en u bewijst het milieu een dienst.

Bijtelling
Rijdt u privé met een auto van de zaak, dan moet u een bedrag bij uw inkomen tellen voor het privégebruik, tenzij u kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé met de auto heeft gereden. Deze bijtelling is bijna altijd een percentage van de cataloguswaarde van de auto.

Er zijn diverse categorieën die, oplopend naar vervuiling (of minder milieuvriendelijk), het percentage weergeven van de bijtelling: van zeer zuinig (0%) via de tussenstappen 14% en 20% naar de minst milieuvriendelijke categorie van 25%. Dit bijtellingspercentage is weer afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Bovendien maakt men onderscheid tussen diesel en andere brandstoffen. Dit onderscheid vervalt overigens vanaf 2015.

Let op:
Voor een auto die meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen, geldt een bijtelling van 35% van de waarde van de auto in het economisch verkeer.

Bijtellingspercentage 60 maanden vast
De CO2-normen worden jaarlijks aangescherpt. Als u uw nieuwe auto in 2013 op kenteken laat zetten, houdt u dan rekening met het volgende:

  • Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km (dus ook elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gr/km) geldt gedurende 60 maanden een 0%-tarief voor de bijtelling. Doet u de aanschaf pas in 2014 of 2015, dan bedraagt het bijtellingspercentage 7%.
  • De periode van 60 maanden geldt ook voor de andere bijtellingscategorieën.
  • Deze periode gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin voor het eerst een kenteken is afgegeven.
  • Na afloop van de 60 maandenperiode wordt het percentage opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden.

Uw autodealer kan u voorlichten over de diverse CO2-normen en de gevolgen daarvan voor de bijtellingscategorie.

BPM en CO2-uitstoot
Ook de BPM wordt door de overheid gebruikt om u te stimuleren een zuinige en schone auto aan te schaffen. Nieuw dit jaar is dat de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) uitsluitend nog berekend wordt op basis van de absolute CO2-uitstoot. Ook het tarief van de CO2-afhankelijke dieseltoeslag is per 1 januari 2013 aangescherpt en bedraagt nu € 56,13 per gram CO2-uitstoot vanaf 70 gram/km.

Tot slot zijn de tarieven van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor 2013 gestegen met 2,2%. De vrijstelling voor zeer zuinige auto’s blijft tot 1 januari 2014 gelden.

Terug naar boven | Terug naar Nieuws

2. Innovatiebox aantrekkelijker voor mkb

Bedrijven die de innovatiebox in de vennootschapsbelasting kunnen toepassen, mogen voortaan ook kiezen voor een forfaitaire regeling. In dat geval kunnen zij 25% van hun winst aanmerken als voordeel voor de innovatiebox. Dit is een sterke vereenvoudiging om de box toegankelijker te maken voor bedrijven in het midden- en kleinbedrijf (mkb).

De innovatiebox
Om gebruik te kunnen maken van de innovatiebox, moet u winst behalen met een eigen innovatie waarvoor u een octrooi (of kwekersrecht), een buitenlands patent of een S&O-verklaring heeft gekregen. De innovatiebox is er alleen voor bedrijven die onder de vennootschapsbelasting vallen. Door gebruik te maken van de innovatiebox, betaalt u aanzienlijk minder belasting over de voordelen uit innovatieve activiteiten. De voorwaarden zijn echter streng. Zo geldt er een boxdrempel, waardoor de voordelen pas laag belast zijn als u de voortbrengingskosten heeft ingelopen. In de praktijk blijkt de innovatiebox lastig uitvoerbaar en zijn de administratieve lasten groot.

Forfaitaire regeling
Om de innovatiebox toegankelijker te maken voor het mkb, is er daarom nu een forfaitaire regeling. Bij toepassing van de innovatiebox mag u 25% van uw winst aanmerken als voordelen uit innovatieve activiteiten. U hoeft geen rekening te houden met een drempel. Het forfaitaire bedrag is gemaximeerd op € 25.000 per jaar. U mag jaarlijks kiezen om de forfaitaire regeling al dan niet toe te passen, mits u in het jaar zelf of in de twee voorafgaande jaren een immaterieel activum heeft voortgebracht.

Voordeel in praktijk
Stel, u behaalt in 2013 een totale winst van € 100.000 en u komt in aanmerking voor de innovatiebox. U maakt de keuze voor de forfaitaire regeling. U mag nu 25% van uw winst, oftewel € 25.000 (maximale bedrag), toerekenen aan de innovatiebox. Hier geldt een effectieve heffing van 5%. Dat betekent dat 5/25 van € 25.000, oftewel € 5.000, in aanmerking wordt genomen. Hierover bent u dan
€ 1.000 (20% van € 5.000) vennootschapsbelasting verschuldigd. Zonder toepassing van de innovatiebox zou de € 25.000 belast zijn met € 5.000 (20% van € 25.000) aan vennootschapsbelasting. Uw fiscale voordeel is dan ook € 4.000.

Nadelen
Kiezen voor de forfaitaire regeling is niet altijd voordelig. De reguliere regeling is aantrekkelijker als u denkt meer dan 25% winst te behalen met innovatieve activiteiten of als het voordeel meer is dan het gemaximeerde forfaitaire bedrag van € 25.000. Bovendien geldt dat als u gebruik kunt maken van de innovatiebox, maar niet kunt kiezen voor de forfaitaire regeling, het werkelijke voordeel uit het immateriële activum alsnog moet worden bepaald met inachtneming van de drempel.

Terug naar boven | Terug naar Nieuws

3. IBAN: Pas uw administratie en software tijdig aan!

Consumenten en bedrijven moeten binnenkort verplicht gebruikmaken van een langer rekeningnummer van 18 tekens. Het gaat hier om het International Bank Account Number, oftewel IBAN. Ook komen er nieuwe standaarden voor overschrijvingen en incasso’s. Dit heeft consequenties voor bijvoorbeeld uw bedrijfsadministratie. Onderneem daarom nu al actie, zodat uw bedrijf op tijd klaar is.

Ons land gaat op 1 februari 2014 helemaal over op het Europese betalingssysteem SEPA. Daarmee kunnen ondernemers en particulieren in het hele eurogebied op dezelfde manier betalen. Door de invoering van SEPA (Single Euro Payments Area) vervallen de vertrouwde Nederlandse rekeningnummers en worden ze vervangen door hun Europese tegenhanger IBAN.

Actie geboden
De Nederlandsche Bank heeft eerder dit jaar gewaarschuwd dat veel mkb-bedrijven niet moeten wachten tot het laatste moment. Het gevaar bestaat immers dat u als ondernemer onvoorziene wijzigingen in uw administratie of software niet op tijd heeft doorgevoerd.

Waar moet u aan denken? Een lijst met enkele aandachtspunten:

  • Aanpassing van uw softwarepakketten voor administratie- en facturatiesystemen aan het nieuwe rekeningnummer.
  • Voor incassoprocessen hebben de veranderingen de grootste gevolgen. Zo veranderen de termijnen voor een eenmalige incasso en de doorlopende machtigingen. Ook de Europese incassoregels wijzigen.
  • Order- en factuurpapier en andere communicatiemiddelen (denk aan uw website) waarop het nieuwe rekeningnummer moet worden vermeld.
  • Houd rekening met eventuele liquiditeitskwesties na 1 februari 2014, omdat het betalingsverkeer en de incassoprocessen mogelijk trager verlopen door invoering van IBAN.
  • Voor de populaire online betalingsmethode IDEAL is er een SEPA-variant. Ondernemingen die met IDEAL werken voor onlinebetalingen, bijvoorbeeld in combinatie met een webshop, kunnen hiervan gebruikmaken.

Deze lijst omvat uiteraard niet alle zaken waaraan u moet denken bij de SEPA-migratie. De website www.overopIBAN.nl bevat alles wat u nodig heeft voor een soepele overgang. Denk aan een checklist, een toolkit en veelgestelde vragen.

Tip:
Maak gebruik van de IBAN BIC Service (www.ibanbicservice.nl) om voor bestaande Nederlandse rekeningnummers van bijvoorbeeld klanten en leveranciers de juiste bijbehorende IBAN en BIC op te zoeken.

Terug naar boven | Terug naar Nieuws

4. Uw pensioen in eigen beheer bij echtscheiding

Maar liefst één op de drie huwelijken eindigt in een echtscheiding. Bij een echtscheiding moeten er allerlei zaken worden geregeld. Een daarvan is het verdelen van het ouderdomspensioen en dat heeft gevolgen voor het pensioen dat u opbouwt in eigen beheer.

Verdeling van opgebouwd pensioen
Bij een echtscheiding heeft uw ex-partner in principe recht op de helft van het ouderdomspensioen dat tijdens het huwelijk is opgebouwd. Daarnaast heeft uw ex-partner recht op een bijzonder partnerpensioen/nabestaandenpensioen. U kunt echter samen een andere verdeling afspreken of zelfs besluiten niet tot verdeling van het pensioen over te gaan. Wijkt u af van de standaardverdeling, dan moet dit wel zijn vastgelegd in de huwelijkse voorwaarden of in het echtscheidingsconvenant.

Pensioen in eigen beheer
Bij pensioen in eigen beheer blijft uw ex-partner voor zijn of haar deel van uw opgebouwde pensioen tijdens het huwelijk afhankelijk van het reilen en zeilen van uw bv. De bv is immers in dit geval de pensioenuitvoerder. Omdat dit nadelig kan zijn voor uw ex-partner, kan deze eisen dat het pensioenaandeel elders wordt ondergebracht. U en uw bv moeten hieraan meewerken. Dit is alleen anders als door afstorting van het pensioen de continuïteit van uw onderneming aantoonbaar in gevaar komt. Of de bv op dat moment nu wel of niet voldoende liquide middelen heeft, speelt geen rol. Pas als er geen financiële middelen zijn en deze ook niet kunnen worden verkregen, hoeft niet te worden afgestort.

Afstorten en waardering
Bij afstorten wordt vaak gedacht aan de helft van de fiscale pensioenreserve, maar dat is niet zo. In de praktijk moet er een veel groter bedrag worden afgestort. De fiscale waardering is niet maatgevend, maar dat wat er in de Pensioenbrief staat. Hierin zijn, bij het aangaan van het pensioen in eigen beheer, de afspraken vastgelegd over de pensioentoezegging van uw bv aan u.

Bovendien zal de externe pensioenverzekeraar berekenen hoeveel er moet worden afgestort om te zijner tijd pensioen te kunnen uitkeren. Ga hier echter niet zomaar automatisch mee akkoord. Laat u goed informeren, want voor de berekening worden verschillende methodes gehanteerd die bepalend zijn voor de hoogte van het af te storten bedrag.

Laat u goed informeren
De fiscale en financiële consequenties zijn groot bij een echtscheiding. Dat geldt zeker ook bij de verdeling van het pensioen. Laat u goed informeren over de mogelijkheden. Zo voorkomt u onnodig financieel leed achteraf.

Terug naar boven | Terug naar Nieuws

Tips

1.  Jaarlijkse bijdrage KvK afgeschaft
Dit jaar krijgen ondernemers geen factuur meer van de Kamer van Koophandel (KvK) voor de jaarlijkse bijdrage. De activiteiten van de Kamers van Koophandel worden vanaf 2013 gefinancierd uit de begroting van het Ministerie van Economische Zaken. Uiteraard blijft u wel betalen voor de activiteiten van de KvK, maar dat gaat u doen via de reguliere belastingen die u nu al betaalt.

De speciale diensten van de KvK, zoals een uittreksel of seminar, blijven rechtstreeks geld kosten. Hiervoor ontvangt u gewoon een factuur. Wordt in deze factuur toch verwezen naar de jaarlijkse bijdrage, dan heeft u mogelijk nog een openstaande post voor de jaarlijkse bijdrage van voorgaande jaren. Maar let op: de KvK waarschuwt ook voor valse facturen met een jaarlijkse bijdrage die uit naam van de KvK worden verstuurd.

2.  Bouwrente blijft fiscaal aftrekbaar
Vanwege de nieuwe regels rond de hypotheekrenteaftrek per 1 januari dit jaar was het onduidelijk of de te betalen bouwrente bij nieuwbouwwoningen nog wel aftrekbaar zou blijven. Onlangs is hier meer duidelijkheid in gekomen. De bouwrente die voorheen aftrekbaar was, blijft ook onder de nieuwe regels aftrekbaar.

Als koper van een nieuwbouwwoning betaalt u vaak bouwrente in de periode tussen het sluiten van een koop-aanneemovereenkomst en het passeren van de definitieve leverings- en hypotheekakte. Deze bouwrente blijft dus gewoon aftrekbaar, mits de daarna te sluiten hypotheek wel voldoet aan de nieuwe regels.

3.  VAR-verklaring wordt webmodule
Een Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) is maximaal een kalenderjaar geldig. Voor het nieuwe kalenderjaar kunt u vanaf 1 september een nieuwe VAR aanvragen. Sinds dit jaar ontvangt u de VAR van de Belastingdienst namelijk niet meer automatisch.

Bovendien wordt de Verklaring binnenkort vervangen door een internetmodule. De huidige aanvraagprocedure vervalt dan. De aanvrager ziet direct hoe de Belastingdienst de ingevoerde gegevens over de arbeidsrelatie met een opdrachtgever beoordeelt. Vanaf 1 januari 2014 kan iedereen gebruikmaken van de internetmodule.

4.  Aanvragen EIA en MIA/Vamil eenvoudiger
Investeert u in energiebesparende of milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen, dan komt u mogelijk in aanmerking voor de energie-investeringsaftrek (EIA) of de milieu-investeringsaftrek (MIA) en de willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Het aanvraagformulier voor deze regelingen is voor 2013 vereenvoudigd. Zo is de volgorde van het nieuwe e-Formulier logischer gemaakt en u krijgt direct na het verzenden van uw aanvraag een referentienummer. Daarnaast hoeft een samenwerkingsverband, zoals een maatschap of vennootschap onder firma, voortaan nog maar één aanvraag per investering in te dienen. Het aanvraagformulier en alle informatie over de regelingen vindt u terug op de site van Agentschap NL (www.agentschapnl.nl).

5.  Extra voordeel voor de gulle gever
Heeft u in 2012 geld gedoneerd aan een als culturele instelling aangemerkte ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling), dan levert u dat een extra belastingvoordeel op. U mag het bedrag van de gift in uw aangifte inkomstenbelasting verhogen met 25%. De verhoging is echter maximaal € 1.250. Deze 'multiplier' levert u dus een extra hoge giftenaftrek op. In de vennootschapsbelasting geldt zelfs een verhoging van 1,5 keer het bedrag van de gedane gift. Voor deze verhoging geldt een maximum van
€ 2.500.

Officieel moet de Europese Commissie de multiplier nog goedkeuren. In uw aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting over 2012 mag u hier echter al wel een beroep op doen.

6.  Schenken in 2013
Dit jaar mag u een maximumbedrag van € 5.141 belastingvrij schenken aan uw kinderen. Is uw zoon/dochter of diens partner tussen de 18 en 40 jaar oud, dan mag u eenmalig belastingvrij een bedrag schenken van € 24.676. Deze eenmalig verhoogde vrijstelling kan nog verder worden verhoogd tot € 51.407 als uw kind het geld gebruikt voor een buitengewoon dure studie of voor de eigen woning. Opa en oma mogen hun kleinkinderen dit jaar verrassen met een belastingvrije schenking van maximaal € 2.057.

Terug naar boven | Terug naar Nieuws

Nieuwsbrieven | Tips & Adviezen

Nieuwsbrieven van uw SRA - Kantoor

Archief

Disclaimer

Hoewel bij het samenstellen van de inhoud van deze site de uiterste zorg is nagestreefd, wordt iedere aansprakelijkheid uitgesloten voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van informatie die op of via deze site (links) beschikbaar is.

Although at composing the contents of this site the extreme care has been pursued, every liability is excluded for inadequacies, incompletions and possible impact of acting on the basis of information which is on or by means of this site (links) available.

Terug naar boven