Edwin Kroon AA/RB

  • Accountant en Register Belastingadviseur

"Voor zeer persoonlijke dienstverlening aan zelfstandige ondernemers, vrije beroepsbeoefenaren, verenigingen, stichtingen en particulieren."

SRA Nieuwsbrief februari 2015

1. Elektrische auto belastingvriendelijk opladen

De (semi-) elektrische auto is in opkomst en niet in de laatste plaats omdat het bijtellingspercentage voor het privégebruik van een dergelijke auto veel lager is dan voor een andere zakelijke auto. Nu moet zo'n elektrische auto wel regelmatig worden opgeladen. Hoe werkt dat fiscaal? 

In de praktijk bestond onduidelijkheid over de fiscale aspecten van een oplaadvoorziening (laadpaal) in of bij de woning van de werknemer voor de (semi-)elektrische auto die de werkgever ter beschikking stelt. Aan die onduidelijkheid maakte staatssecretaris Wiebes van Financiën onlangs een einde. 

Het verstrekken en het plaatsen van een laadpaal voor de (semi-) elektrische zakelijke auto in of bij de woning van uw werknemer, mag onbelast plaatsvinden. Dit geldt ook als u de kosten (voor het plaatsen) van de laadpaal aan uw werknemer vergoedt. 

Dit geldt echter niet voor de benodigde elektriciteit. Wel keurt de staatssecretaris goed dat u samen met uw werknemer overeenkomt dat uw werknemer de verbruikte elektriciteit voor de auto tegen kostprijs aan u doorlevert. U kunt deze kostprijs dan toch onbelast aan uw werknemer betalen. 

Tip:
Tot die kostprijs behoren dan ook de kosten van een meter om het feitelijk gebruik te kunnen vaststellen.   

En wat voor de werkgever/werknemer geldt, geldt ook voor de ondernemer met een zakelijke (semi-) elektrische auto. De kosten van (het plaatsen van) de laadpaal zijn aftrekbaar van de winst en de laadpaal leidt niet tot een hoger bijtellingsbedrag. 

Let op!
Voor werknemers of ondernemers die met een eigen auto zakelijke kilometers rijden, gelden andere regels. Hier kan slechts € 0,19 per zakelijke kilometer onbelast vergoed worden. De kosten van een laadpaal of de kosten voor benodigde elektriciteit worden geacht te zijn begrepen in de € 0,19 per kilometer en kunnen dus niet daarnaast onbelast vergoed worden.

Terug naar boven | Terug naar Nieuws

2. Doe de gebruikelijklooncheck!

De gebruikelijkloonregeling voor de directeur-grootaandeelhouder (dga) is met ingang van 1 januari 2015 gewijzigd. Check aan de hand van twee voorbeelden of u in 2015 nog steeds het correcte loon geniet.

Gebruikelijkloonregeling anno 2015

Met ingang van dit jaar moet uw loon volgens de hoofdregel worden vastgesteld op het hoogste van de volgende bedragen:

  • 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking,
  • het hoogste loon van de overige werknemers van de bv of de daarmee verbonden vennootschappen (lichamen),
  • € 44.000.
 
Afwijkende regel
Wanneer uw bv als inhoudingsplichtige aannemelijk kan maken dat het loon dat volgens de bovenstaande hoofdregel is berekend, hoger is dan 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking, dan mag uw loon worden vastgesteld op:

  • 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking, maar
  • minimaal op € 44.000 of - als het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking lager is dan € 44.000 - op het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking.
Twee voorbeelden
De gewijzigde gebruikelijkloonregeling blinkt niet uit in eenvoud. Daarom twee voorbeelden ter verduidelijking.

Voorbeeld 1:
Hoogste loon van een van de overige werknemers van de bv: € 120.000
Loon meest vergelijkbare dienstbetrekking: € 150.000 

Hoofdregel: uw gebruikelijk loon dient het hoogste te zijn van € 120.000, € 112.500 (75% van € 150.000) en € 44.000. In casu dus € 120.000. Uw bv kan aannemelijk maken dat € 120.000 hoger is dan 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking. Dan geldt het volgende: € 120.000 is hoger dan € 112.500 (75% van € 150.000). Uw gebruikelijk loon kan worden vastgesteld op € 112.500.

Voorbeeld 2:
Hoogste loon van een van de overige werknemers van de bv: € 45.000
Loon meest vergelijkbare dienstbetrekking: € 50.000

Hoofdregel: uw gebruikelijk loon dient het hoogste te zijn van € 45.000, € 37.500 (75% van € 50.000) en € 44.000. In casu dus € 45.000. Uw bv kan aannemelijk maken dat € 45.000 hoger is dan 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking. Dan geldt het volgende: € 45.000 is hoger dan € 37.500 (75% van € 50.000). Uw gebruikelijk loon bedraagt nu € 44.000. Het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking is immers € 50.000 en dat is niet lager dan € 44.000. 

Let op!
Is uw gebruikelijk loon hoger dan € 44.000 en heeft u hierover afspraken gemaakt met de Belastingdienst, dan is deze afspraak per 1 januari 2015 komen te vervallen. Zolang de Belastingdienst geen contact met u heeft opgenomen voor een nieuwe gebruikelijkloonafspraak, mag u de afspraak nog blijven toepassen, mits u uw gebruikelijk loon verhoogt tot 75/70e van uw loon uit 2014.

Terug naar boven | Terug naar Nieuws

3. Dubbele betaling ontslagvergoeding uitgesloten?

Vanaf 1 juli 2015 vervangt de transitievergoeding de huidige ontslagvergoeding: iedere werknemer die twee jaar of langer bij u heeft gewerkt (ook tijdelijke werknemers!) heeft recht op deze vergoeding als u de arbeidsovereenkomst wilt beëindigen dan wel niet wilt voortzetten. 

Nu kan het zijn dat u op 1 juli 2015 nog gebonden bent aan een cao of bijvoorbeeld aan een individuele afspraak over een ontslagvergoeding of voorziening, zoals outplacement of aanvulling op de ww-uitkering. Het is niet de bedoeling dat u dan dubbel moet betalen. Daarom komt er een overgangsregeling. 

Overgangsregeling
Details volgen nog, maar de hoofdlijnen zijn al wel geschetst. De overgangsregeling geldt wanneer afspraken over ontslagvergoedingen en voorzieningen definitief zijn aangegaan vóór 1 juli 2015 en de werknemer bij beëindiging van zijn dienstverband hieraan op of na 1 juli 2015 rechten kan ontlenen.
 
Lopende afspraken in een cao en/of sociaal plan, waarbij geen rekening is gehouden met de transitievergoeding, gaan voor op de transitievergoeding. Dit geldt totdat deze afspraken worden verlengd of gewijzigd, maar uiterlijk tot 1 juli 2016. Op deze hoofdregel zijn enkele uitzonderingen mogelijk. Zo is de overgangsregeling ook van toepassing wanneer een cao nawerking heeft of stilzwijgend wordt verlengd. Zolang u gebonden bent aan de ontslagafspraken in de cao bent u geen transitievergoeding verschuldigd!

Individuele afspraken
Heeft u in de lopende individuele arbeidsovereenkomst van uw werknemer een afspraak staan over ontslagvergoeding/voorziening, dan moet de werknemer bij ontslag kiezen tussen de transitievergoeding of de ontslagvergoeding/voorziening. Dit geldt zolang de werknemer zich kan beroepen op deze afspraak. De einddatum van 1 juli 2016 is hier niet van toepassing. U dient de werknemer wel adequaat te informeren over de hoogte van beide bedragen zodat hij een bewuste keuze kan maken.

Terug naar boven | Terug naar Nieuws

4. Laag btw-tarief op woningonderhoud vóór de zomervakantie

Bent u van plan uw huis te verbouwen? Of is uw huis of tuin aan onderhoud toe? Profiteer nu nog van het lage btw-tarief op ‘renovatie en herstel van woningen’. Het verlaagde tarief geldt alleen voor de arbeidskosten. De klus moet zijn geklaard vóór 1 juli 2015, anders betaalt u toch nog 21% btw over alle kosten.

Stel, u laat een uitbouw plaatsen. Tegelijkertijd laat u de tuin opnieuw inrichten. Dat kost € 25.000, exclusief btw. Zonder verlaagd tarief betaalt u € 5250 btw. Rond u dit project af voor 1 juli 2015, dan bespaart u 15% op de arbeidskosten. Stel dat de arbeidskosten € 10.000 exclusief btw zijn. Dan bespaart u daarmee € 1500.

Woningen ouder dan 2 jaar
Niet alle woningen vallen onder de regeling. De woning moet al langer dan 2 jaar bewoond zijn. Ook schuren bij de woning, woonboten en woonwagens vallen onder de regeling. Woningen zonder permanente woonbestemming, zoals de meeste vakantiehuizen, vallen er niet onder. 

1 juli 2015 harde deadline
Het 6%-tarief geldt alleen voor verbouwings- en herstelwerkzaamheden die worden afgerond in de periode 1 maart 2013 tot 1 juli 2015. Loopt de klus uit tot na deze periode, dan moet de aannemer u alsnog de eerder bespaarde btw in rekening brengen. Door de klus in deelprojecten te verdelen die elk afzonderlijk worden opgeleverd, kan het verlaagde tarief worden toegepast op de deelprojecten die vóór 1 juli 2015 worden opgeleverd. Zijn de verschillende deelprojecten niet los van elkaar te zien, dan moet de gehele klus vóór 1 juli 2015 worden opgeleverd.

Allerlei soorten werkzaamheden
Het btw-voordeel geldt voor het vernieuwen, vergroten, herstellen of vervangen en onderhouden van (delen van) de woning. Bijvoorbeeld: verbouwingen, uitbouwen, onderhoud aan de cv-ketel, bouwtekeningen van architecten die de verbouwing begeleiden, tuinonderhoud door hoveniers en het laten maken en plaatsen van inbouwkasten en dakkapellen. 

Tip:
Bespreek met de aannemer of het onderhoudsbedrijf dat de klus vóór 1 juli 2015 wordt afgerond. Verdeel de klus eventueel onder in deelprojecten, zodat het verlaagde tarief kan worden toegepast op de deelprojecten die vóór 1 juli 2015 worden opgeleverd. Let hierbij op de samenhang tussen de verschillende klussen.

Terug naar boven | Terug naar Nieuws

Nieuwsberichten 

1. Premiekorting werklozen voor kleine werkgevers
Wist u dat u als werkgever een premiekorting kunt krijgen als u een werkloze jongere, een oudere of een arbeidsgehandicapte in dienst neemt? Die premiekorting kan in voorkomende situaties oplopen tot € 7.000 per jaar per relevante werknemer. Kleine werkgevers kunnen nu echter niet optimaal profiteren van de premiekortingen. Daarom komt het kabinet met een uitvoeringsaanpassing zodat vanaf 2016 iedere werkgever (groot of klein) in gelijke mate van de premiekortingen gebruik kan maken. Meer details volgen in de loop van 2015.

2. Streep door constructie met tijdelijke arbeidscontracten
Werkt u met flexwerkers (tijdelijke werknemers) dan mag u met een werknemer maximaal drie arbeidscontracten voor bepaalde tijd sluiten, mits de gezamenlijke duur van deze drie overeenkomsten niet langer is dan drie jaar. Deze keten van arbeidscontracten start opnieuw na een tussenliggende periode van meer dan drie maanden. Overschrijdt u het aantal tijdelijke arbeidscontracten of de maximale duur dan ontstaat automatisch een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. In de praktijk gebeurt het wel eens dat na het maximale aantal arbeidscontracten voor bepaalde tijd er met een werknemer een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd wordt gesloten tegelijkertijd met een vaststellingsovereenkomst. In deze vaststellingsovereenkomst is dan opgenomen op welk tijdstip de arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd eindigt. De bedoeling is om zo de ketenregeling te omzeilen met het in feite toch creëren van een vierde contract voor bepaalde tijd. De Hoge Raad heeft echter recent een streep gezet door deze constructie. De ketenregeling kan dus niet worden omzeild.

Let op!
Vanaf 1 juli 2015 wijzigt de ketenregeling. U kunt dan nog steeds met de werknemer drie tijdelijke arbeidscontracten sluiten, maar de gezamenlijke duur wordt teruggebracht van drie naar twee jaar. Bovendien start de keten pas opnieuw na een tussenliggende periode van zes in plaats van drie maanden.

3. Subsidie voor een schone bedrijfswagen
Er komt een speciale regeling om ondernemers te stimuleren om hun vervuilende bestelauto te vervangen door een schoner exemplaar. Dat heeft staatssecretaris Mansveld van Milieu aangekondigd. Het gaat om een subsidie voor ondernemers met vervuilende bestelauto's in gemeenten rond steden die een milieuzone voor bestelauto's willen invoeren. 

Afhankelijk van hoe schoon de nieuwe of gebruikte bestelauto is, kunnen ondernemers in de randgemeenten aanspraak maken op een subsidiebedrag tussen de € 500 en € 2.200. Wanneer de subsidieregeling wordt opengesteld is nog niet bekend. Een aantal grote steden heeft inmiddels een milieuzone ingevoerd voor vrachtauto's. Dit is een gebied in de binnenstad waar alleen nog 'schone' vrachtwagens worden toegelaten. Binnen afzienbare tijd zullen enkele grote steden ook overgaan tot een milieuzone voor bestelauto's. De gemeente Utrecht kent met ingang van dit jaar al een dergelijke milieuzone. De gemeente Amsterdam wil volgen vanaf 1 januari 2017.

4. Schenking ontvangen? Vergeet de aangifte niet!
Heeft u in 2014 schenkingen ontvangen, dan moet u wellicht aangifte schenkbelasting doen. Heeft u dat nog niet gedaan, doe dit dan alsnog vóór 1 maart 2015. Een aangifte schenkbelasting is niet nodig als de ontvangen bedragen onder de 'normale' vrijstelling voor de schenkbelasting vallen. Heeft u bijvoorbeeld van uw ouders in 2014 meerdere schenkingen ontvangen, maar is dit in totaal niet meer geweest dan € 5.229, dan hoeft u dus geen aangifte te doen. De aangifte moet vóór 1 maart 2015 bij de Belastingdienst binnen zijn. Bent u te laat, of vergeet u de aangifte schenkbelasting te doen, dan kan er een boete worden opgelegd.

5. Afdrachtvermindering onderwijs ook bij deelkwalificaties?
Per 1 januari 2014 is de afdrachtvermindering onderwijs afgeschaft en vervangen door de Subsidieregeling Praktijkleren. De Belastingdienst blijft echter voorlopig controleren of bedrijven de afdrachtvermindering onderwijs wel juist hebben toegepast, met als belangrijk standpunt dat deze afdrachtvermindering niet van toepassing is bij deelkwalificaties. Dit standpunt staat echter op losse schroeven nu hof Arnhem-Leeuwarden onlangs anders heeft beslist. Volgens het hof komen deelkwalificaties wel in aanmerking voor de toepassing van de afdrachtvermindering onderwijs. Staatssecretaris Wiebes van Financiën laat nu weten tegen deze uitspraak in cassatie te gaan. Het is dus afwachten op het eindoordeel van de Hoge Raad in deze kwestie.

Heeft u in het verleden de afdrachtvermindering onderwijs toegepast op deelkwalificaties of heeft er inmiddels een controle plaatsgevonden van de Belastingdienst, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Het kan verstandig zijn om tijdig in bezwaar te gaan tegen aangebrachte correcties met een verzoek om het bezwaar aan te houden in afwachting van de uitspraak van de Hoge Raad.

6. Jaarlijkse informatieplicht voor de voormalig ANBI
Is de ANBI-status van uw instelling op of na 1 januari 2013 beëindigd? Had uw instelling op dat moment een ANBI-vermogen van meer dan 25.000? Indien beide vragen met ja zijn te beantwoorden, dan bent u verplicht de Belastingdienst jaarlijks te informeren over schenkingen en het vermogensverloop van uw instelling na beëindiging van de ANBI-status. De opgaaf van vermogen en schenkingen in 2013 van uw voormalige ANBI-instelling moet vóór 1 mei 2015 bij de Belastingdienst binnen zijn. Gegevens over het boekjaar 2014 moeten vóór 1 september 2015 zijn ingediend.

Terug naar boven | Terug naar Nieuws

Nieuwsbrieven | Tips & Adviezen

Nieuwsbrieven van uw SRA - Kantoor

Archief

Krijg het laatste nieuws direct in uw inbox!

Disclaimer

Hoewel bij het samenstellen van de inhoud van deze site de uiterste zorg is nagestreefd, wordt iedere aansprakelijkheid uitgesloten voor onjuistheden, onvolledigheden en eventuele gevolgen van het handelen op grond van informatie die op of via deze site (links) beschikbaar is.

Although at composing the contents of this site the extreme care has been pursued, every liability is excluded for inadequacies, incompletions and possible impact of acting on the basis of information which is on or by means of this site (links) available.

Terug naar boven